FastTech

logo fasttech

Sitereview

FastTech is een jonge Chinese webshop die sinds 2012 bestaat. Het bedrijf richt zich met name op elektronica en is gestationeerd in Hongkong.

Website

screenshot van de website van fasttech

Bij het openen van de website in de browser valt gelijk op dat de website de volle breedte gebruikt. De vraag die bij mij gelijk opkwam is hoe de website dat eruit kwam te zien op een mobiel en dat bleek niet zo goed te zijn. De website is niet responsive zoals dat het. Met andere woorden, de website is niet gemaakt dat hij zowel op de computer als op mobiele apparaten goed weergegeven wordt en dat is een minpuntje anno 2014. Ik moet daarbij wel zeggen dat er voor Android toestellen een app beschikbaar is en die werkt prettig, maar er zijn genoeg mensen met een iPhone of Windows Phone, dus een groot voordeel is een app tegenwoordig niet.

Als we verder naar de website kijken valt het op dat de website er sober uitziet qua kleurstelling en indeling. Indeling is heel standaard, maar het springt er qua aanbiedingen, banners of kleuren totaal niet uit. Nog een misser is de hoofdcategorieën menu. Dit menu lijkt weg te klikken te zijn, maar staat standaard open en kan niet dicht. Het effect is dat hij over een paar letters heen staan die je dus niet kan lezen.

Het gebruik van de website gaat vlot. Het zoeken roept nog wel wat vraagtekens op. Bij het gebruik van meerdere zoektermen valt het op dat er veel zoekresultaten zijn die lijken op wat ik zocht, maar het lijkt gebaseerd te zijn op een van de zoektermen en niet allemaal. De filtering die je vervolgens op het resultaat kunt aanbrengen zijn wel uitgebreid en zeer prettig.

Tot slot kijk ik nog naar de productpagina. Die is netjes opgedeeld in tabbladen. Dit heeft als voordeel dat je niet veel hoeft te scrollen om alle informatie te zien. Standaard zie je de foto’s, omschrijving en specificaties (naast natuurlijk de prijs) en dat is prettig.

Slotsom voor dit onderdeel. Dankzij de prettige productpagina en de snelle website toch een voldoende gescoord, maar de IT afdeling heeft nog veel meters te maken op het gebied van gebruikersvriendelijkheid. Daarnaast kan de marketing afdeling nog wat doen door een ontwerper aan het werk te zetten.

Assortiment

Het assortiment is gericht op elektronische producten en dat mag ook wel als je kijkt naar de naam van het bedrijf. Als je de hoofdcategorieën bekijkt onderstreept dit de bevinding ook en zie je bijvoorbeeld geen kleding in het assortiment. Het assortiment kent in totaal circa 60.000 artikelen en dat is toch ruim. Vooral als je bekijkt dat veel andere webshops een groot deel van hun assortiment hebben zitten in kleding en accessoires. Wat opvalt is een aparte categorie elektonische sigaretten. Hier zitten circa 20 duizend artikelen in en dat is dus een derde van het gehele arsenaal wat FastTech aanbiedt. Ik wist niet eens dat er zoveel verschillende producten op deze e-sigaretten markt waren. Zoek je dus iets voor je elektrische rookverslaving? Dan kan je zeker hier even zoeken.

Als ik zo ook even naar wat prijzen kijk, lijken de prijzen van deze website laag te liggen. Een paar producten herken ik uit andere webshops en ik zie dat hier de prijzen laag zijn. Hoeft natuurlijk niet voor alle producten te zijn, vergelijken moet je altijd blijven doen, maar een paar producten vielen me op qua prijs. Bijvoorbeeld een DIY 3D cardboard glasses voor slechts $3.50 waar ik die op andere website vanaf 8 dollar heb gezien.

Orderproces: Bestellen – Betaling – Verzending

Bestellen gaat eenvoudig en vertrouwd en betalen gaat via PayPal. Mailbevestigingen komen direct binnen. Wat opvalt is de eenvoud van de bevestigingsmailtjes. Waar je ziet dat er weinig aandacht is geschonken aan de kwaliteit van de website, zie je dat er vrijwel geen geld is uitgegeven aan het opleuken van deze mailtjes. Al het nodige is aanwezig, maar zonder enige html-opmaak. Mijn testbestelling was na drie weken in huis en dat is gewoon prima.

Account en klantbinding

In je account vind je naast de gebruikelijke zaken als adresgegevens en orderoverzicht ook een onderdeel waar je een Product Request kan doen. Dit is bedoeld om een betere prijs te krijgen omdat je een product ergens anders goedkoper hebt gezien. Je ziet op sommige andere websites wel vaker dit soort principes, maar dit is de eerste keer dat ik het zo prominent aanwezig zie in een account optie. Erg positief.

Nog een positief puntje is dat als je je orderdetail bekijkt, dat je een foto krijgt te zien van je pakketje. Zo weet je dus hoe je pakketje eruit ziet als hij eraan komt. Niet dat het heel belangrijk is, maar het schept (vooral voor een eerste bestelling) een soort vertrouwen. Je ziet je naam op een pakketje staan en zo weet je dat het onderweg is. Bij je orderdetail kan je daarnaast bevestigen dat je order aangekomen is. Als je dit hebt gedaan krijg je je verdiende punten in je account bijgeschreven. Je krijgt een punt per uitgegeven dollar en dat is een prima model, want een punt staat voor een dollarcent en dat is iets wat je vrijwel overal wel ziet.

Support en community

Voor support kan je gebruik maken van het ticketsysteem of je kunt bellen. Dit voelt wel erg beperkt aan en dat is jammer. Gelukkig kun je ook gebruik maken van het forum of Google+. Dit laatste is wel opvallend, want het laatste bericht is van 2013, op Facebook is er geen activiteit sinds 2012 en verder heb ik ze niet op Twitter kunnen vinden. Dat is wel gek aangezien al hun concurrenten dit wel doen.

FastTech

FastTech
5.6

Website

6/10

Assortiment

9/10

Orderproces

7/10

Account en klantbinding

9/10

Support en Community

7/10

Voors

  • Product Request in je account
  • Foto van je pakket
  • Gespecialiseerd assortiment
  • Android App voor mobiel winkelen

Tegens

  • Website niet responsive
  • Basic emails
  • Praktisch niet actief op Social Media

3 thoughts on “FastTech

  1. Wouter

    Website

    0.10

    Assortiment

    0.10

    Orderproces

    0.10

    Account en klantbinding

    0.10

    Support en Community

    0.10

    Ik heb er 1x iets besteld maar dat werd nooit geleverd. Ik bestel er nooit meer.

  2. Wouter

    Je kunt er wel bestellen maar er wordt niks geleverd. Heb aangegeven dat ik m’n geld terug wil en nu geven ze niet thuis. Wat een ballentent….

  3. ChinaBuyer

    Website

    7.00

    Assortiment

    9.00

    Orderproces

    7.50

    Account en klantbinding

    7.60

    Support en Community

    7.80

    Heb een xbox controller besteld. Was de goedkoopste die ik kon vinden, dus wat dat betreft een top-assortiment :). verzenden was gratis, maar duurde helaas wel een maand voordat het pakketje er was. Maar ja, dat kan soms gebeuren. Verder goed verpakt en hij werkt goed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *