garantie kaart

Garantie

Garantie wordt vaak aangeboden, maar is natuurlijk als consument lastig te verhalen. Niet zozeer omdat de webshops daar moeilijk over doen, maar puur om de geografische afstand.

Allereerst moet je het product terugsturen. Dat brengt verzendkosten met zich mee. Het kan gratis naar jouw opgestuurd worden, maar gratis terugsturen zit er niet in.

Ten tweede heb je kans dat als het terug gestuurd wordt dat de douane nogmaals aan de deur klopt dat je moet betalen. Probeer dan maar eens duidelijk te maken dat het om een reparatie ging. Zal misschien wel lukken, maar is wel een gedoe.

Derde punt is de wachttijd. Voordat je pakketje in China aangekomen is, zal er een minimaal een week overheen gaan. Vervolgens moet je de reparatie afwachten en dan nog hopen dat het binnen de garantie valt.

Heel soms zullen webshops niet moeilijk doen en je vragen foto’s/video’s op te sturen van het defecte object en zullen ze daar bij gratie voldoende aan hebben, maar dat zal meer uitzondering dan regel zijn. Vooral bij elektronica zullen webshops onderzoek willen doen op het defecte artikel en dat is lastig op afstand. Je moet dus wel een beetje geluk hebben met je artikel. Belangrijk is sowieso om vooral bij duurdere spullen af te gaan op recensies van andere mens. Wat vaak ook kan is een paar euro meer betalen en te kopen bij Nederlandse webshops of tweede hands via Marktplaats. Bij de laatste heb je natuurlijk geen garantie, maar is het wel vaak weer iets goedkoper en snel in huis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *