invoerrechten

Invoeren, kosten?

Belangrijk om te weten is dat je bij het importeren uit China kan rekenen op invoerkosten. Importeer je onder de 22 euro, dan ben je vrij om te doen wat je wilt, maar ga je daar boven, dan loop je ‘risico’ om meer te betalen. ‘Risico’ omdat je het eigenlijk moet betalen, maar je het geluk kan hebben dat de douane je pakketje er niet uit pikt en je dus kostenvrij importeert. Daarnaast is er nog een mogelijkheid dat webshops vanuit Europese distributiecentra versturen. Dan is het al binnen Europa en gelden de Europese afspraken van vrij verkeer van goederen en ben je vrij gesteld van verdere heffingen.

Als je dan van buiten de EU importeert gelden er grofweg drie categorieën. Let op dat verzendkosten ook bij het totaalbedrag behoren.

Onder 22 euro

Geheel vrij in te voeren. Geen extra kosten worden gerekend.

Tussen 22 euro en 150 euro

Áls het pakket eruit gepikt wordt door de vervoerder (je kunt dus geluk hebben dat het niet gebeurt), dan moet er BTW en inklaringskosten gerekend worden. De BTW is overal hetzelfde en is 21%. De inklaringskosten zijn de kosten die de vervoerder maakt om het pakket in te klaren. De vervoerder rekent hier in principe vaste bedragen voor. Bij PostNL is dit op moment van schrijven € 13,-.

Vooral als je pakket wat lager van waarde is, is het al wat minder interessant om producten uit China over te laten komen in verband met deze kosten, maar het blijft een kans dat ze betaald moeten worden. Je moet geluk hebben (of pech, net hoe je het bekijkt).

Boven 150 euro

Naast de inklaringskosten en de BTW moet er nu ook douanerechten over betaald worden. Dit is een extra 6% bovenop de voorgaande genoemde bedragen.

Een handige site met calculator is www.invoercalculator.nl.

Hoe werkt dat betalen dan?

Vroeger moest je aan de deur betalen, maar dat is tegenwoordig eigenlijk niet meer zo. Alles moet snel en het levert voor pakketbezorgers te veel gedoe op, dus gebeurt het eigenlijk niet meer dat pakketbezorgers je vragen om geld. Mogelijk dat enkele het nog doen, maar onze ervaring met PostNL en DHL is dat ze je een rekening sturen.
PostNL
PostNL doet dit erg netjes. Ze sturen je van te voren een brief op dat er een pakket klaar ligt waarvoor de waarde niet bepaald kan worden en dat je dit moet opgeven in combinatie met de factuur. Je krijgt er een formulier bij die je kan opsturen naar een antwoordnummer. Heel netjes.
DHL
Dhl is wat minder vriendelijk in onze ervaring. We hebben een pakket ontvangen en enkele weken later ontvingen we de rekening van de douane. Ze hebben zelf een waarde bepaald (wat totaal niet klopte) en of je deze even online kon betalen. Gelukkig was ons pakket tegen dit soort fratsen verzekerd, maar je had dus geen mogelijkheid meer om het pakket te weigeren. Een eerdere keer hebben we ervaren dat DHL ons opbelde met de vraag wat ons emailadres was in verband met een pakket die wachtte op betaling. Toen kregen we wel de mogelijkheid om terug te sturen, maar hier dus niet erg consequent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *