screenshot ibuygou

iBuyGou

logo ibuygou

Sitereview

iBuyGou is een webshop die bestaat sinds 2007. iBuyGou heeft een Europees distributiecentrum en kan daardoor een aantal producten sneller leveren (en binnen EU is vrij verkeer van goederen, dus import heffingen zou niet voor moeten komen).

Website

screenshot ibuygou

Bij het openen van de website valt gelijk op dat het ontwerp goed is. De kleuren zijn niet overweldigend, niet saai, maar gewoon goed. Daarnaast is de homepage rustig ingedeeld. Geen tientallen aanbiedingen en categorieën waar je gelijk in verdwaald raakt. Opvallend aan de menubalk is de indeling en daarmee bedoel ik dat het menu met de categorieën niet als eerste genoemd is. Dit is misschien wel de eerste webshop die ik tegenkom waar dit gelijk opvalt. De zoekmachine werkt helaas niet goed. Een enkele zoekterm is geen probleem, maar voer je meer zoektermen in dan wordt het soms wat lastig en krijg je geen resultaat te zien. Daarnaast heeft deze website ook de ontwerpfout door naast het zoekresultaat de categorieën te tonen die geen rekening houden met wat je zoekt en dus meer frustratie dan plezier oplevert omdat de gebruiker verwacht dat het een filter is. Vanuit de gehele website (zo ook bijvoorbeeld vanuit het zoekresultaat naar een productpagina) openen links in een nieuw tabblad. Jammer, want dat is verwarrend navigeren voor de gebruiker. Soms wil je inderdaad een nieuw tabblad voor een bepaald product om die even te onthouden voor later, maar dat kan je als gebruiker prima zelf doen door de link zelf apart te openen met behulp van bijvoorbeeld de CTRL toets en de link aan te klikken. De productpagina zelf is prima. Alle informatie die je nodig hebt is te vinden op het eerste tabblad van de productpagina, daarnaast heb je wat tabs ter beschikking met reviews, vragen en verzendinformatie. Enige minpuntje hier weer is dat je eerst wordt geïnformeerd wat je ook kan kopen voordat je meer informatie vind over het product dat je aan het bekijken bent. Laatste puntje van kritiek. Op moment van schrijven hebben ze een popup op de homepage. Die kan je gewoon weg klikken. Helaas komt deze elke keer als je naar de homepage navigeert weer terug. Daar hadden ze met een cookie wat slimmer mee om kunnen gaan.

Assortiment

Het assortiment is met name gericht op telefoons, maar heeft daarnaast ook wat randcategorieën zoals netwerkapparatuur, kabels, accessoires, tablets en wearables. De categorieën zijn met name onderverdeeld door de merken die ze verkopen en dat zijn met name Xiaomi, OnePlus, Huawei, ZTE, Oppo, Lenovo en Meizu. Daarnaast nog een algemene categorie met Android merken, smartphones en tablets. Jammer is in ieder geval aan deze indeling is dat je snel geneigd bent om in een merkrichting te denken in plaats van in specificaties als je bijvoorbeeld een smartphone wil kopen.

Orderproces: Bestellen – Betaling – Verzending

Bestelling is zoals gebruikelijk zeer simpel. Betalen gaat via Paypal en verzending is gratis. Snelle mails na bestelling, ook een orderoverzicht in orderbevestiging en dat is erg prettig. Mijn testbestelling was binnen twee weken in huis.

Account en klantbinding

In je account vind je natuurlijk je gegevens die je gewend bent. NAW en je orderoverzicht. Wat opvalt aan je orderoverzicht is dat je orders niet klikbaar zijn. Alleen met een mouse-over zie je meer details met betrekking tot je bestelling en dat is gewoon erg raar. Het werkt wel, maar niet erg prettig. Als we kijken naar klantbinding dan doen ze dit op één manier. Als je inlogt op je account wordt er gelijk een link gegeven die je kan delen met anderen om zo geld te verdienen. Je kunt niet zelf met je eigen orders een puntentotaal verdienen die je later om kan zetten in geld. Natuurlijk kan je een tweede account aanmaken en daarmee jezelf proberen te spekken, maar vanuit zichzelf kan het niet en dat is erg jammer.

Support en community

Contact opnemen kan op verschillende manieren. Je kunt een brief sturen, een email, je kunt bellen faxen, msn’en (bestaat dat nog dan?) en skypen. Daarnaast is er nog een chat beschikbaar. Het aparte is dat deze chat module volstaat met Chinese tekens wat het voor de gemiddelde westerling wel een uitdaging maakt. Social media is in het algemeen wat internationaler daarvoor hebben ze Facebook, Twitter, YouTube en Google+.

iBuyGou

iBuyGou
6.8

Website

7/10

Assortiment

8/10

Orderproces

7/10

Account en klantbinding

7/10

Support en Community

6/10

Voors

  • Rustige homepage
  • EU distributiecentrum
  • Overzicht van je order in de mail

Tegens

  • Zoekmachine slecht
  • Links openen vaak nieuw tabblad
  • Geen puntensysteem
  • Order(s)overzicht niet prettig

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *